Blomqvist Jan 182

Syntymävuosi: 1964

Koulutus ja ammatti: Tietokonetekniikan teknikko, yrittäjä kauppakeskus Myllyssä

Perhe: Asumuserossa. Kolme jo itsenäistä elämää viettävää aikuista lasta ja 82-vuotias omillaan toimeen tuleva äiti, jota sopivasti autan arjen askareissa.

Kaupunginosa: Kerttula

Luottamustoimet: Suomen Terveystuotekauppiaiden Liitto ry:n hallituksen jäsen 16 vuotta, aikanaan olin Kauppakeskus Hansan yrittäjäyhdistyksen hallituksessa 12 vuotta ja nyt Kauppakeskus Myllyn yrittäjäyhdistyksen hallituksessa.

Ajatteluani on: Yrittäminen työllistää, työn tekeminen kannattaa, palvelut pelaavat, opiskelu onnistuu ja asuminen on mukavaa.

Olen yrittäjä toisessa sukupolvessa ja yrityksemme on ollut Kauppakeskus Myllyssä kohta 20 vuotta eli ihan alusta lähtien. Sukupolvenvaihdoksen teimme yli kaksikymmentä vuotta sitten ja päätoimisesti olen ollut yrittäjänä vuodesta 2004 lähtien. Sitä ennen minulla on ollut monipuolinen työura; olen nuorena tehnyt töitä leipomossa, ollut pelinhoitajana iltaisin opiskeluaikana (pyörittänyt rulettia ja Black Jackia), tehnyt ehkäisykapseleita, rakentanut mittalaitteita, ollut kassajärjestelmäkouluttajana jne. Ennen yrittäjyyttä olin maajohtajana pelien ja DVD-leffojen maahantuontiyrityksessä. Nuorille ja meille nuorille aikuisille World of Warcraft tai Counter-Strike kertovat jotain ja olen aikanaan saanut olla tuomassa niitä Suomen markkinoille - tämä ihan vain sivujuontona ja pieni pilke silmäkulmassa.

Loppuvuosi 2004 oli elämässäni iso käännekohta, kun palkkatyöntekijästä siirryin kokopäiväiseksi yrittäjäksi ja tietokone- ja viihdemaailma vaihtui terveystuotealalle päätoimiseksi yrittäjäksi vanhempieni perustamaan yritykseen, joka täytti juuri 40 vuotta.

Nykyisen työni kautta kohtaan paljon ihmisiä ja ihmisten hyvinvointi arjessa on itselleni tärkeätä. Yrittäjyys ja yrittäjien hyvinvointi on luonnollisesti lähellä sydäntä olevia asioita ja varsinkin tässä nykyisessä koronatilanteessa tämä korostuu.

Luonteeltani olen helposti lähestyttävä ja sosiaalinen. Kuuntelen mielelläni toisia ihmisiä ja yksi mottoni on, että kaikilta ihmisiltä, heidän ajatuksistaan ja mielipiteistään, saa oppia omaan elämään ja ei ole sellaista ihmistä, jolta ei voisi oppia jotain uutta.

Perhe on aina ollut minulle tärkeä asia. Olen siinä onnellisessa asemassa, että minulla on oikeastaan kaksi perhettä. Tietenkin äiti aina ensisijalla ja omat kolme aikuista lasta. Toinen perhe on Yhdysvalloissa, jossa vietin vuoden vaihto-oppilaana 40 vuotta sitten ja vieläkin pidämme yhteyttä. Sitä kautta minulla on Amerikan ”Äiti ja Isä”, neljä “veljeä” ja liuta ”lastenlapsia”, jotka ovat osa elämääni.

Arjessa rentoudun mielelläni luonnossa liikkumalla tai mökillä. Lempityökaluni on moottorisaha ja puun kaato ja polttopuiden teko on loistava keino saada aivot pois kaikesta muusta.

Lähdin ehdokkaaksi, koska ajattelin, että olisi aika siirtyä pelikentälle sen sijaan, että tyytyisin huutelemaan katsomosta. Uskon, että minulla voisi olla annettavaa Raision Kaupungin talousasioihin ja yrityselämään ja yrittäjyyteen liittyvissä asioissa kuitenkaan unohtamatta naapurin Mattia tai Maijaa.

Lupaan tuoda tervettä ja uudenlaista ajattelua Raisioon.

Jan Blomqvist