Oja Satu 203

Minä olen

Yrittäjä sekä ratkaisukeskeinen uravalmentaja. Vaikka olenkin asunut Raisiossa vasta vähän aikaa, ei Raisio kaupunkina ole minulle lainkaan vieras. Olen asioinut, kyläillyt ja harrastanut Raisiossa vuosikymmeniä. Nyt uutena asukkaana haluaisin olla mukana kehittämässä Raisiota yhdessä muiden yrittäjien kanssa vetovoimaisemmaksi keskukseksi.

Kolme päämäärää

Keskusta-alue

Seuraan luontoa ja tarkkailen ympäristöäni monesta eri näkökulmasta. Raision kaupungin vehreys on saatu melko hyvin säilymään uudisrakentamisen rinnalla. Kuitenkin kaupungin keskusta-alue on tyhjentynyt pienistä liikkeistä ja kauppapaikoista. Haluaisin olla mukana elävöittämässä pientä kaupunkia vetovoimaiseksi kaupunkikeskukseksi, jonne olisi kiva tulla asioimaan myös ympäristökunnista.

Ympäristö ja luonto

Kaupungissa on kauniita ulkoilualueita sekä erilaisia monitoimipuistoja, joihin on ollut mukava tutustua lastenlasteni kanssa. Mietin kuitenkin, että voisiko Haunisten aluetta saada vielä paremmin virkistyskäyttöön? Ympäristöalan yrittäjänä minua kiinnostaa myös alueen vedenkäyttö ja sen tuomat tulevaisuuden haasteet. Vesi on erittäin tärkeä elementti ja myös kallis. Meille se on niin itsestään selvää, että sen tuomia kustannuksia emme aina tule ajatelleeksi. Voisimmeko yhdessä löytää ratkaisuja veden sääntelyyn ja hinnoitteluun.

Rakentaminen

Uudisrakentamisessa tulisi ottaa huomioon, että se palvelee kestävää kehitystä. On tärkeää miettiä tonttikaupoissa ja kaavoituksessa, että omistusasunnot tuovat pysyviä asukkaita, nuoria perheitä sekä uusia veronmaksajia meidän kaupunkiimme. Etätyön lisääntyessä on hyvä myös miettiä etätyöpisteiden saatavuutta alueella.

Olisi hienoa saada olla mukana kehittämässä Raisiota vieläkin viihtyisämmäksi kaupungiksi ja saada ihmiset osallistumaan yhdessä tekemiseen erilaisten hankkeiden kautta. Voisimme myös pohtia, että onko tämän päivän digiajassa Raision kaupungin vetovoimaisuus jäänyt ajan jalkoihin markkinoinnin näkökulmasta. Voisimme myös miettiä yrittäjyyden näkökulmasta kaupungin elinvoimaistamista. Onko jämähdetty liikaa johonkin vanhaan tapaan tehdä tai toimia? Ihailen moniakin yritysjohtajia, mutta eritoten ihailen Elon Muskia. Hän on erittäin innovatiivinen ja pyrkii löytämään toisista ihmisistä heidän omat vahvuutensa.  Haetaan mekin omat vahvuutemme ja innovatiivisuutemme, jolla saamme Raision kukoistamaan ja houkuttelevammaksi kaupungiksi.

Satu Oja