Salonen Jari 213

Facebookissa Jari Salonen - Kokoomus Raisio

Ikä: 55-vuotta

Koulutus ja ammatti: Ekonomi Turun Kauppakorkeakoulusta, toimitusjohtaja

Perhe: Puoliso Anneli, lapset Arttu 28-v ja Anni 23-v sekä kissapojat Oiva 10-v ja Urho 3-v

Kaupunginosa: Keskusta

Nykyiset kaupungin luottamustoimet: Valtuutettu ja kaupunginvaltuuston 1. varapuheenjohtaja

Miksi mukana politiikassa:

Yhteisten asioiden hoitaminen on kiinnostanut minua aina. Politiikan harrastuksiin ryhdyin aktiivisesti vuonna 2008 ja olen nyt toiminut Raisiossa valtuutettuna kolme kautta vuosina 2009-2021, tällä hetkellä kaupunginvaltuuston 1. varapuheenjohtajana ja Kokoomuksen ja RKP:n valtuustoryhmän puheenjohtajana ja Kokoomuksen kunnallisjärjestön puheenjohtajana sekä muutamassa muussa luottamustehtävässä. Lähdin aikanaan mukaan, koska pyydettiin ja koska tulin vakuuttuneeksi siitä, että asioihin voi vaikuttaa parhaiten olemalla mukana. En pelkää vastuuta ja siksi olen nopea ja luotettava päätöksentekijä. Vain luottamuksellisella yhteistyöllä rakennetaan jatkuvuutta, joka tuo menestystä ja onnistumisia. Rehellisyys, tasapuolisuus ja oikeudenmukaisuus ovat minulle tärkeitä arvoja.

Työ:

Työurani ja ammattini on rakentunut urheilun ja liikunnan parissa ja työstä on muodostunut myös elämäntapa ja osa identiteettiäni. Olen Paavo Nurmi Turku Oy:n toimitusjohtaja. Johdan työkseni hanketta, jonka tehtävänä on ei enempää eikä vähempää kuin kunnioittaa Paavo Nurmen urheilu- ja kulttuuriperintöä järjestämällä Suomen Turussa maailmanluokan urheilutapahtumia, Paavo Nurmen kisat - Paavo Nurmi Games päätuotteena. Olen todella ylpeä tähänastisista saavutuksistamme, joihin olemme loistavan tiimimme kanssa yltäneet. Alkaneella vuosikymmenellä rakennamme kokonaisuudesta maailman johtavan moniarvoisen yleisurheilufestivaalin. Urheilutyötäni täydentää ja vahvistaa sivutoiminen toimitusjohtajuus ja yrittäjyys Event Consulting Turku Oy:ssä, joka vastaa usean juoksutapahtuman tuottamisesta Turussa ja Tampereella, kärkitapahtumana Paavo Nurmi Marathon.

Lapsuus ja nuoruus:

Olen saanut elää varsin tyypillisen sodanjälkeisen suurten ikäluokkien sukupolven jälkeläisen lapsuuden ja nuoruuden. Vanhempani ovat syntyneet vuonna 1947 ja kumpikaan ei ollut vielä täyttänyt 19 vuotta syntyessäni. Kaksi nuorempaa sisarusta seurasivat 2-3 vuotta minun jälkeeni ja jo alle kouluikäisenä pääsin kaitsemaan pikkusisaruksia vanhempien ollessa töissä. Vanhemmillani oli siis 22-vuotiaana jo kolme tenavaa kasvatettavanaan. Kasvoin alemman keskiluokan perheessä nykymittareilla ankarissa oloissa, alkoholin ja epävarmuudenkin sävyttämässä arjessa, kuten sadat tuhannet muutkin 50-70 -lukujen lapset ja nuoret. Silti oma kokemukseni lapsuudesta on lähinnä turvallinen ja perhekeskeinen. Omaamani työn tekemisen arvostus, sinnikkyys, kärsivällisyys ja vastoinkäymisten sietäminen, vastuuntunto, oikeamielisyys ja rehellisyys on varmasti tulosta vanhempieni rakastavasta kasvatustyöstä. Olen sisarusteni kanssa saanut rehellisen suomalaisuuden eväät jo kotoa. Olen syntynyt Turussa, jossa ehdin ennen muuttoamme Raisioon vuonna 1977 asua yhteensä neljässä eri osoitteessa Kunnallissairaalantien hellahuoneesta, Pernon kautta Pallivahaan Runosmäen alla. Kerttulan alakoulu, Vaisaaren yläkoulu ja Raision lukio olivat raisiolaiset koulukasvattajani. Vaisaaren yläkoulu oli viides peruskoulu omalla peruskoulutaipaleellani. Olin arka ja jopa pelokas koululainen ilman kunnon ystävyyssuhteita. Turun alakouluajalta en muista juuri yhtään todellista ystävää. Raisiosta tuli meille koti siis 70-luvun lopulla ja lopulta myös ensimmäinen pysyvyyden ja tasapainon paikka. Heti ensimmäisenä syksynä arka rimppakinttu oli heti syksyllä -77 Kerttulan ja koko Raision 5-luokkien nopein juoksija ja kiitos Raision Kuulan aktiivisuuden liityin urheiluseuraan. Sen jälkeen urheiluseurasta ja urheilutoiminnasta tuli yhteisö, jolla on ollut ja on elämänikäinen vaikutus tarinaani. Taustani ja työni vuoksi osaan myös suuresti arvostaa seurayhteisöjen arvokasta vapaaehtoistyötä.

Perhe ja arvot:

Raision Kuulan harjoituksista ja urheilukentältä löysin myös puolisoni ja elämänkumppanini Annelin, pitkäsäärisen korkeushyppääjän. Olemme nyt olleet yhdessä vuodesta -83 ja yhteisen pöydänkin ääressä jo vuodesta -86. Lapsemme Arttu ja Anni ovat syntyneet vuosina -92 ja -97. Olimme valmiita lasten tuloon jo vähän ennen, mutta olemme yhdessä myös kokeneet sen, ettei lasten saanti aina ole niin helppoa ja itsestäänselvää. Haasteet ja itkut on yhdessä koettu ja Artun ja Annin syntymät olivat molemmat todellisia siunattuja lahjoja. Lasten turvallinen arki ja onnellisen tulevaisuuden mahdollistaminen ovat olleet aina yhteinen asiamme. Tänään nuo 28- ja 23-vuotiaat nuoret aikuiset jo asuvat omillaan, opiskelevat ja rakentavat tulevaisuuttaan. Päättäjänä minua ohjaa vahvasti myös vastuu ja velvoite siihen, että tämänpäivän päätöksentekijöiden ratkaisuja pitää ohjata myös omien lastemme ja heidän lastensa tulevaisuuden turvaaminen.

Jaamme Annelin kanssa vahvasti samoja arjen mielipiteitä ja arvoja, nautimme yhdessäolosta ja juhlaa ovat yhteiset matkat säännöllisen epäsäännöllisesti. Omaa nykyarkeamme täydentävät ja lisävauhtia tarjoavat kissapojat Oiva 10-v ja Urho 3-v. – olemme siis todellisia kissaihmisiä.

Aikuinen, luotettava ja rehellinen:

Koen olevani jo sopivan aikuinen ja uskallan olla peilin edessä myös rehellinen itselleni. Olen oppinut muuttamaan ja muuntamaan heikkouksista vahvuuksia ja herkkyyksistä voimaa. Sellaiseen päätöksentekijään haluaisin itsekin luottaa.

Uskon vahvasti siihen, että oli se elämän ja uran kierros sitten pitkä tai lyhyt niin onni löytyy lopulta aina läheltä.

Raisio on oivallinen onnellisen elämän koti!

Jari Salonen